SAF: alternatywne paliwo lotnicze
Czym jest SAF?
„SAF” oznacza „Sustainable Aviation Fuel”, czyli zrównoważone paliwo lotnicze. To termin stosowany w naszej branży na określenie lepszej alternatywy dla zwykłego paliwa lotniczego. Wolimy nazywać je „alternatywnym paliwem lotniczym”, ponieważ paliwo SAF nadal wytwarza szkodliwe emisje i nie jest w pełni zrównoważone.
Od 2025 r. loty z Europy zawierają średnio 2% SAF, zgodnie z wymogami przepisów UE. Chociaż jest to wzrost, oddziaływanie SAF pozostaje ograniczone. Dlatego musimy traktować paliwo SAF priorytetowo, aby lepiej wykorzystywać jego zalety.
Zalety paliwa SAF*
Paliwo SAF to lepsze rozwiązanie, ponieważ:
- Jest wytwarzane z zasobów niekopalnych, takich jak zużyty olej spożywczy.
- Chociaż podczas lotu SAF emituje taką samą ilość CO₂, to w całym cyklu życia (od produkcji do spalania) jego wpływ na emisję CO₂ jest o co najmniej 65% mniejszy.
- Powoduje zmniejszenie innych szkodliwych emisji, takich jak cząstki stałe i siarka, które wpływają na jakość powietrza na danym obszarze.
* Wybieramy jedynie paliwo SAF, które spełnia kryteria w zakresie zrównoważonego rozwoju ustanowione przez Unię Europejską w rozporządzeniu ReFuelEU Aviation.
Co sprawia, że paliwo SAF jest lepsze?
Dzieje się tak dlatego, że bierze się pod uwagę cały cykl życia surowców, łącznie z tym, jak są produkowane i przetwarzane. Na przykład surowce biologiczne, takie jak rośliny uprawne, usuwają CO₂ z atmosfery podczas wzrostu.
Paliwo SAF, którego używamy, pochodzi głównie ze zużytego oleju spożywczego, czyli produktu odpadowego. Węgiel zawarty w tym oleju jest związany z jego pierwszym użyciem (smażeniem frytek). Podczas produkcji, dystrybucji, transportu i spalania SAF uwalnia się CO₂. Jednak całkowite emisje CO₂ są znacznie mniejsze niż pochodzące z paliw kopalnych – o co najmniej 65% niższe w przypadku paliwa SAF, które stosujemy.
Ponadto ponowne użycie oleju spożywczego nie dodaje nowego CO₂ do atmosfery. W przypadku paliw kopalnych węgiel zgromadzony pod ziemią zostaje podczas spalania uwolniony w postaci CO₂.
Oprócz emisji CO₂ latanie ma również inne negatywne skutki dla klimatu. Na przykład białe ślady (smugi kondensacyjne) pozostawiane przez samoloty przyczyniają się do globalnego ocieplenia. Ponadto uwalnianie drobnych cząstek i siarki jest szkodliwe dla jakości powietrza. W przypadku SAF efekty te są mniejsze w porównaniu ze zwykłym paliwem. Oto dlaczego.
SAF spełnia te same normy techniczne, co zwykłe paliwo, dzięki czemu jest równie bezpieczne, ale zawiera mniej zanieczyszczeń. Podczas spalania zanieczyszczenia te przyczyniają się do uwalniania drobnych cząstek i siarki. Ponieważ SAF zawiera znacznie mniej zanieczyszczeń, to również mniej drobnych cząstek i siarki jest uwalnianych podczas lotu. W rezultacie smugi kondensacyjne tworzą się rzadziej, ponieważ rozwijają się one właśnie wokół tych cząstek.
Jaki rodzaj alternatywnego paliwa lotniczego stosuje KLM?
Kupujemy wyłącznie paliwo SAF wytwarzane z surowców, które nie konkurują z produkcją żywności lub paszy dla zwierząt i mają minimalny wpływ na bioróżnorodność. Z tego powodu do produkcji paliwa lotniczego nie używamy soi i oleju palmowego ani ich produktów ubocznych.
Nasze paliwo SAF spełnia kryteria ustanowione przez:
Unię Europejską w rozporządzeniu ReFuelEU Aviation, oraz program Roundtable of Sustainable Biomaterials (RSB); lub certyfikat International Sustainability & Carbon Certification (ISCC).
Drobny krok naprzód
Aby zwiększyć wykorzystanie SAF, w 2022 r. zaczęliśmy dodawać niewielką jego ilość do systemu paliwowego na lotnisku Schiphol, tak by stanowiło ono 0,5% paliwa podczas każdego lotu. W latach 2023 i 2024 zwiększyliśmy ten poziom do średnio 1% SAF. Od 2025 r. przepisy UE wymagają od dostawców paliwa, aby do dostarczanego paliwa na europejskich lotniskach dodawali średnio 2% paliwa SAF.
Dlatego do wszystkich naszych biletów na loty z Europy doliczamy teraz dopłatę SAF. Wzrost cen zależy od klasy podróży i dystansu pokonywanego podczas lotu. Wszystkie dopłaty zostaną wykorzystane w całości na zakup SAF.
Mimo że używamy więcej paliwa SAF, wciąż stanowi ono tylko niewielką część całego naszego paliwa. To dlatego, że dostępność paliwa SAF jest ograniczona i że kosztuje ono 3–4 razy więcej niż zwykłe paliwo. Oznacza to, że możemy korzystać z zalet SAF tylko w niewielkim stopniu.
Wspólne czerpanie korzyści z SAF
Ważne jest, aby KLM i inne linie lotnicze skupiały się na SAF w celu dalszego rozwoju tego rynku. Mamy nadzieję, że spowoduje to obniżenie cen i umożliwi nam wykorzystanie większej ilości SAF. Nasz cel: 10% SAF do 2030 roku, licząc od całkowitego zużycia nafty.
Właśnie dlatego współpracujemy z przedsiębiorstwami, które korzystają z naszych usług towarowego transportu lotniczego. Pasażerowie mogą przyczynić się do realizacji tego celu, dodając paliwo SAF do swojej rezerwacji. Dzięki tym wspólnym wysiłkom w 2023 roku wykorzystaliśmy 10% światowej produkcji paliwa SAF i możemy podjąć zobowiązanie dotyczące dalszego zwiększania zakresu wykorzystania i produkcji SAF.
Wkład w paliwo SAF
Rezerwując lot KLM, możesz dobrowolnie dołożyć się do dodatkowego paliwa SAF. Oferujemy 3 poziomy wkładu w oparciu o szacowaną ilość potrzebnego paliwa w przeliczeniu na pasażera podczas Twojego lotu oraz cenę SAF w momencie dokonywania rezerwacji.
W zależności od tego, ile wpłacasz, pomagasz nam sfinansować zakup paliwa SAF równy całości lub części tego paliwa. Przy szacowaniu paliwa bierzemy pod uwagę takie czynniki, jak typ samolotu, odległość lotu, masa ładunku, liczba pasażerów i zarezerwowana przez Ciebie klasa podróży.
Zobaczysz też, jak Twój wkład przyczynia się do zmniejszenia naszej szacowanej emisji CO₂ poprzez dodanie paliwa SAF do przyszłego lotu. Pamiętaj, że Twój wkład nie zostanie przeznaczony na dodatkowe paliwo SAF w Twoim samolocie ani nie zmniejszy emisji CO₂ podczas Twojego lotu. Pozwoli nam jednak kupić nieco więcej paliwa SAF, które zostanie dodane do układów paliwowych na lotnisku.
Naszym obowiązkiem jest zmniejszanie wpływu latania i ograniczanie zależności od paliw kopalnych. Dodatkowe paliwo SAF, za które płacisz, to mały krok w tym kierunku.
Średnie emisje CO₂ na pasażera
Przy zakupie dodatkowego paliwa SAF szacujemy średnią przypadającą na pasażera emisję CO₂ wynikającą ze zużycia paliwa. Pokazujemy również szacunkową redukcję emisji CO₂ osiągniętą za sprawą Twojego dobrowolnego wkładu. Te szacunkowe wartości są obliczane za pomocą naszego kalkulatora CO₂. Kalkulator uwzględnia takie czynniki, jak typ samolotu, trasa lotu, klasa podróży, współczynnik obciążenia czy cena SAF w momencie dokonywania rezerwacji.
Co roku świadcząca usługi rachunkowe firma KPMG przeprowadza audyt w celu sprawdzenia, czy nasze metody obliczeniowe są zgodne z metodami opisanymi poniżej oraz międzynarodowymi wytycznymi. Szczegóły tej kontroli można znaleźć w sprawozdaniu z audytu KPMG.
Aktualnie stosowane metody i sprawozdanie z audytu:
Chcesz poznać szacowaną emisję CO₂ podczas Twojego lotu? Możesz to sprawdzić w zakładce Moja Podróż podczas rezerwowania lotu.
Jak wykorzystujemy Twój wkład w finansowanie paliwa SAF?
Wykorzystamy Twój wkład w całości na paliwo SAF. Dodatkowe paliwo SAF jest dodawane do systemu paliwowego na lotnisku Schiphol (lub jednym z innych lotnisk, na których dodajemy paliwo SAF). To oznacza, że paliwo SAF zakupione dzięki Tobie nie zostanie zastosowane konkretnie podczas Twojego lotu. Byłoby to logistycznie nieefektywne i trudne do zorganizowania. W zależności od dostępności produktu na rynku dokładamy starań, by paliwo SAF zostało dodane w ciągu 12 miesięcy od Twojego lotu.
Ponieważ dodajemy SAF do systemów paliwowych lotniska, również inne loty odlatują z większą ilością tego paliwa na pokładzie. Jednak ponieważ inne linie lotnicze nie zapłaciły za taką samą ilość paliwa SAF, nie mogą informować o obniżeniu emisji CO₂. KLM podlega corocznemu audytowi weryfikującemu, że deklarowana redukcja CO₂ odpowiada otrzymanym przez nas certyfikatom SAF.
Obowiązkowa dopłata za SAF, stanowiąca część biletu, podobnie jak wszystkie inne środki otrzymywane w ramach naszych zróżnicowanych programów związanych z SAF, są przeznaczane na zakup paliwa SAF. Twój dobrowolny wkład nie służy do tego, aby spełnić wymagania dotyczące dolewania paliwa SAF.
Chcesz zrobić więcej?
Możesz przyczynić się do zmniejszenia wpływu swojej podróży na klimat. Najlepszym sposobem jest wybór innych niż latanie środków transportu do pokonania (części) trasy, takich jak pociąg, autobus lub samochód elektryczny. W niektórych miejscach jest to możliwe dzięki KLM, ponieważ współpracujemy z Eurostar. Oferujemy 1 bilet, który obejmuje zarówno lot, jak i kolej wysokich prędkości. Pociąg stanowi lepszy wybór niż krótki lot przesiadkowy.
Są też inne sposoby, aby nieco pomóc. To, na przykład, podróżowanie z lżejszym bagażem lub zabranie własnej butelki z wodą czy własnych słuchawek. Możesz również zainwestować w jeden z naszych wyselekcjonowanych projektów rewitalizacji przyrody. Nie zmieni to wpływu Twojej podróży na środowisko, ale pomoże wspierać zniszczone ekosystemy.
Najczęściej zadawane pytania
Zrównoważone paliwo lotnicze (SAF) to alternatywne paliwo lotnicze wytwarzane z odpadów i pozostałości (obecnie przede wszystkim z zużytego oleju spożywczego). Możemy mieszać SAF ze zwykłym paliwem do silników odrzutowych. Wpływ SAF na emisję CO₂ w całym cyklu życia jest o co najmniej 65% niższy niż zwykłego paliwa.
Jednak paliwo SAF jest nadal trudno dostępne i drogie. Obecnie do lotów z Europy dodajemy średnio 2% SAF, spełniając w ten sposób europejski standard. Wpływ SAF pozostaje ograniczony. Twój dobrowolny wkład pomoże nam kupić nieco więcej paliwa SAF.
Paliwo SAF można produkować z różnych surowców, takich jak zużyte oleje do gotowania, odpady komunalne, gazy odlotowe i pozostałości rolnicze. Można je również wytwarzać z odnawialnej energii elektrycznej i poprzez wychwytywanie dwutlenku węgla z atmosfery. Ta (syntetyczna) forma SAF znajduje się nadal w fazie rozwoju. Paliwo SAF, którego używamy, pochodzi głównie z poddanego recyklingowi oleju spożywczego.
Podróże lotnicze w dużym stopniu negatywnie oddziałują na klimat. Jednocześnie przed nami jeszcze długa droga do znaczącego zmniejszenia wpływu latania. Minie wiele lat, zanim będziemy świadkami pierwszych komercyjnych lotów zasilanych energią elektryczną lub wodorem. W przypadku lotów długodystansowych będziemy polegać na paliwie jeszcze dłużej.
Do tego czasu paliwo SAF jest sposobem na nieznaczne zmniejszenie negatywnego wpływu latania. Jednak konieczne jest, aby paliwo SAF stało się dostępne na większą skalę. Należy również dalej rozwijać paliwa syntetyczne wytwarzane z CO₂ z powietrza i zielonego wodoru. Może to rozwiązać problem niedoboru obecnego paliwa SAF wytwarzanego ze zużytego oleju spożywczego. Dlatego inwestujemy w badania i rozwój tych paliw alternatywnych.
Wiemy, że nasz sektor w poważnym stopniu wpływa na klimat. Dlatego staramy się poprawić naszą rolę w funkcjonowaniu branży. Wymaga to znacznych inwestycji, jednak równocześnie stale realizujemy szereg mniejszych inicjatyw, które mogą czynić przynajmniej drobną różnicę. Musimy przyjąć szeroką perspektywę, aby zmniejszyć szkodliwość działań w przyszłości. Nie jesteśmy jednak pewni, ile uda nam się osiągnąć.
Przykłady ulepszeń:
- odnowienie floty,
- bardziej energooszczędne prototypy samolotów,
redukcja masy i zmiany wprowadzane na pokładzie.