SAF: alternatywne paliwo lotnicze

Samoloty potrzebują paliwa, aby latać. Jednak wytwarzanie i stosowanie paliwa skutkuje szkodliwymi emisjami, na przykład CO₂. Ten gaz cieplarniany przyczynia się do globalnego ocieplenia poprzez zatrzymywanie ciepła. SAF jest lepszą alternatywą niż zwykłe paliwo lotnicze i ma mniejszy wpływ na środowisko. Niestety, obecnie używamy go niewiele, ponieważ jest ono trudne do pozyskiwania i drogie. Stopniowo zwiększając wykorzystanie SAF, dążymy do rozwoju tego rynku i obniżenia cen. Poznaj korzyści płynące z SAF i dowiedz się, jak możesz pomóc nam wykorzystywać go więcej.

Czym jest SAF?

„SAF” oznacza „Sustainable Aviation Fuel”, czyli zrównoważone paliwo lotnicze. To termin stosowany w naszej branży na określenie lepszej alternatywy dla zwykłego paliwa lotniczego. Wolimy nazywać je „alternatywnym paliwem lotniczym”, ponieważ paliwo SAF nadal wytwarza szkodliwe emisje i nie jest w pełni zrównoważone.

Od 2025 r. loty z Europy zawierają średnio 2% SAF, zgodnie z wymogami przepisów UE. Chociaż jest to wzrost, oddziaływanie SAF pozostaje ograniczone. Dlatego musimy traktować paliwo SAF priorytetowo, aby lepiej wykorzystywać jego zalety.

Zalety paliwa SAF*

Paliwo SAF to lepsze rozwiązanie, ponieważ:

  • Jest wytwarzane z zasobów niekopalnych, takich jak zużyty olej spożywczy.
  • Chociaż podczas lotu SAF emituje taką samą ilość CO₂, to w całym cyklu życia (od produkcji do spalania) jego wpływ na emisję CO₂ jest o co najmniej 65% mniejszy.
  • Powoduje zmniejszenie innych szkodliwych emisji, takich jak cząstki stałe i siarka, które wpływają na jakość powietrza na danym obszarze.

* Wybieramy jedynie paliwo SAF, które spełnia kryteria w zakresie zrównoważonego rozwoju ustanowione przez Unię Europejską w rozporządzeniu ReFuelEU Aviation.

Co sprawia, że paliwo SAF jest lepsze?

SAF jest lepszą alternatywą dla zwykłego paliwa do samolotów (nafty ze źródeł kopalnych). W całym cyklu życia – od produkcji do spalania – wpływ używanego przez nas paliwa SAF na emisję CO₂ jesto co najmniej 65% niższy niż w przypadku zwykłego paliwa. Podczas lotu jednak SAF i zwykłe paliwo lotnicze powodują emisję takiej samej ilości CO₂. Jak to możliwe?

Dzieje się tak dlatego, że bierze się pod uwagę cały cykl życia surowców, łącznie z tym, jak są produkowane i przetwarzane. Na przykład surowce biologiczne, takie jak rośliny uprawne, usuwają CO₂ z atmosfery podczas wzrostu.

Paliwo SAF, którego używamy, pochodzi głównie ze zużytego oleju spożywczego, czyli produktu odpadowego. Węgiel zawarty w tym oleju jest związany z jego pierwszym użyciem (smażeniem frytek). Podczas produkcji, dystrybucji, transportu i spalania SAF uwalnia się CO₂. Jednak całkowite emisje CO₂ są znacznie mniejsze niż pochodzące z paliw kopalnych – o co najmniej 65% niższe w przypadku paliwa SAF, które stosujemy.

Ponadto ponowne użycie oleju spożywczego nie dodaje nowego CO₂ do atmosfery. W przypadku paliw kopalnych węgiel zgromadzony pod ziemią zostaje podczas spalania uwolniony w postaci CO₂. 

Jaki rodzaj alternatywnego paliwa lotniczego stosuje KLM?

Kupujemy wyłącznie paliwo SAF wytwarzane z surowców, które nie konkurują z produkcją żywności lub paszy dla zwierząt i mają minimalny wpływ na bioróżnorodność. Z tego powodu do produkcji paliwa lotniczego nie używamy soi i oleju palmowego ani ich produktów ubocznych.

Nasze paliwo SAF spełnia kryteria ustanowione przez:

Drobny krok naprzód

Aby zwiększyć wykorzystanie SAF, w 2022 r. zaczęliśmy dodawać niewielką jego ilość do systemu paliwowego na lotnisku Schiphol, tak by stanowiło ono 0,5% paliwa podczas każdego lotu. W latach 2023 i 2024 zwiększyliśmy ten poziom do średnio 1% SAF. Od 2025 r. przepisy UE wymagają od dostawców paliwa, aby do dostarczanego paliwa na europejskich lotniskach dodawali średnio 2% paliwa SAF.

Dlatego do wszystkich naszych biletów na loty z Europy doliczamy teraz dopłatę SAF. Wzrost cen zależy od klasy podróży i dystansu pokonywanego podczas lotu. Wszystkie dopłaty zostaną wykorzystane w całości na zakup SAF.

Mimo że używamy więcej paliwa SAF, wciąż stanowi ono tylko niewielką część całego naszego paliwa. To dlatego, że dostępność paliwa SAF jest ograniczona i że kosztuje ono 3–4 razy więcej niż zwykłe paliwo. Oznacza to, że możemy korzystać z zalet SAF tylko w niewielkim stopniu.

Wspólne czerpanie korzyści z SAF

Ważne jest, aby KLM i inne linie lotnicze skupiały się na SAF w celu dalszego rozwoju tego rynku. Mamy nadzieję, że spowoduje to obniżenie cen i umożliwi nam wykorzystanie większej ilości SAF. Nasz cel: 10% SAF do 2030 roku, licząc od całkowitego zużycia nafty.

Właśnie dlatego współpracujemy z przedsiębiorstwami, które korzystają z naszych usług towarowego transportu lotniczego. Pasażerowie mogą przyczynić się do realizacji tego celu, dodając paliwo SAF do swojej rezerwacji. Dzięki tym wspólnym wysiłkom w 2023 roku wykorzystaliśmy 10% światowej produkcji paliwa SAF i możemy podjąć zobowiązanie dotyczące dalszego zwiększania zakresu wykorzystania i produkcji SAF.

Wkład w paliwo SAF

Rezerwując lot KLM, możesz dobrowolnie dołożyć się do dodatkowego paliwa SAF. Oferujemy 3 poziomy wkładu w oparciu o szacowaną ilość potrzebnego paliwa w przeliczeniu na pasażera podczas Twojego lotu oraz cenę SAF w momencie dokonywania rezerwacji.

W zależności od tego, ile wpłacasz, pomagasz nam sfinansować zakup paliwa SAF równy całości lub części tego paliwa. Przy szacowaniu paliwa bierzemy pod uwagę takie czynniki, jak typ samolotu, odległość lotu, masa ładunku, liczba pasażerów i zarezerwowana przez Ciebie klasa podróży.

Zobaczysz też, jak Twój wkład przyczynia się do zmniejszenia naszej szacowanej emisji CO₂ poprzez dodanie paliwa SAF do przyszłego lotu. Pamiętaj, że Twój wkład nie zostanie przeznaczony na dodatkowe paliwo SAF w Twoim samolocie ani nie zmniejszy emisji CO₂ podczas Twojego lotu. Pozwoli nam jednak kupić nieco więcej paliwa SAF, które zostanie dodane do układów paliwowych na lotnisku.

Naszym obowiązkiem jest zmniejszanie wpływu latania i ograniczanie zależności od paliw kopalnych. Dodatkowe paliwo SAF, za które płacisz, to mały krok w tym kierunku.

Ceny paliwa SAF w zależności od miejsca docelowego

Średnie emisje CO₂ na pasażera

Przy zakupie dodatkowego paliwa SAF szacujemy średnią przypadającą na pasażera emisję CO₂ wynikającą ze zużycia paliwa. Pokazujemy również szacunkową redukcję emisji CO₂ osiągniętą za sprawą Twojego dobrowolnego wkładu. Te szacunkowe wartości są obliczane za pomocą naszego kalkulatora CO₂. Kalkulator uwzględnia takie czynniki, jak typ samolotu, trasa lotu, klasa podróży, współczynnik obciążenia czy cena SAF w momencie dokonywania rezerwacji.

Co roku świadcząca usługi rachunkowe firma KPMG przeprowadza audyt w celu sprawdzenia, czy nasze metody obliczeniowe są zgodne z metodami opisanymi poniżej oraz międzynarodowymi wytycznymi. Szczegóły tej kontroli można znaleźć w sprawozdaniu z audytu KPMG.

Aktualnie stosowane metody i sprawozdanie z audytu:

Chcesz poznać szacowaną emisję CO₂ podczas Twojego lotu? Możesz to sprawdzić w zakładce Moja Podróż podczas rezerwowania lotu.

Dodaj paliwo SAF do rezerwacji

Możesz dobrowolnie dołożyć swoją cegiełkę do dodatkowej ilości paliwa SAF podczas dokonywania rezerwacji. Jeśli masz już rezerwację i chcesz dodać paliwo SAF ponad obowiązkową dopłatę, możesz to zrobić w zakładce Moja Podróż.

Jak wykorzystujemy Twój wkład w finansowanie paliwa SAF?

Wykorzystamy Twój wkład w całości na paliwo SAF. Dodatkowe paliwo SAF jest dodawane do systemu paliwowego na lotnisku Schiphol (lub jednym z innych lotnisk, na których dodajemy paliwo SAF). To oznacza, że paliwo SAF zakupione dzięki Tobie nie zostanie zastosowane konkretnie podczas Twojego lotu. Byłoby to logistycznie nieefektywne i trudne do zorganizowania. W zależności od dostępności produktu na rynku dokładamy starań, by paliwo SAF zostało dodane w ciągu 12 miesięcy od Twojego lotu.

Ponieważ dodajemy SAF do systemów paliwowych lotniska, również inne loty odlatują z większą ilością tego paliwa na pokładzie. Jednak ponieważ inne linie lotnicze nie zapłaciły za taką samą ilość paliwa SAF, nie mogą informować o obniżeniu emisji CO₂. KLM podlega corocznemu audytowi weryfikującemu, że deklarowana redukcja CO₂ odpowiada otrzymanym przez nas certyfikatom SAF.

Obowiązkowa dopłata za SAF, stanowiąca część biletu, podobnie jak wszystkie inne środki otrzymywane w ramach naszych zróżnicowanych programów związanych z SAF, są przeznaczane na zakup paliwa SAF. Twój dobrowolny wkład nie służy do tego, aby spełnić wymagania dotyczące dolewania paliwa SAF.

Chcesz zrobić więcej?

Możesz przyczynić się do zmniejszenia wpływu swojej podróży na klimat. Najlepszym sposobem jest wybór innych niż latanie środków transportu do pokonania (części) trasy, takich jak pociąg, autobus lub samochód elektryczny. W niektórych miejscach jest to możliwe dzięki KLM, ponieważ współpracujemy z Eurostar. Oferujemy 1 bilet, który obejmuje zarówno lot, jak i kolej wysokich prędkości. Pociąg stanowi lepszy wybór niż krótki lot przesiadkowy.

Są też inne sposoby, aby nieco pomóc. To, na przykład, podróżowanie z lżejszym bagażem lub zabranie własnej butelki z wodą czy własnych słuchawek. Możesz również zainwestować w jeden z naszych wyselekcjonowanych projektów rewitalizacji przyrody. Nie zmieni to wpływu Twojej podróży na środowisko, ale pomoże wspierać zniszczone ekosystemy.

Więcej na temat odbudowy przyrody

Najczęściej zadawane pytania