Historia KLM
1919
7 października 1919 roku ośmiu inwestorów z sektora biznesowego i bankowego założyło Koninklijke Luchtvaart Maatschappij voor Nederland en Koloniën (Niderlandzkie Królewskie Linie Lotnicze Holandii i Kolonii Holenderskich). W ten sposób legendarny„Latający Holender” stał się rzeczywistością. O przejęcie kierownictwa nad nową firmą poproszono Alberta Plesmana – został on mianowany zarządcą KLM. Ostatecznie w 1946 roku Plesman został pierwszym prezesem KLM. Jeszcze przed założeniem linii lotniczych królowa Wilhelmina nadała im predykat „królewskie”, podkreślając rosnące znaczenie lotnictwa cywilnego dla Holandii.
1920
Inauguracyjny lot KLM odbył się 17 maja 1920 roku, otwierając tym samym regularne połączenie między Londynem i Amsterdamem. Pilot Jerry Shaw poleciał wynajętym samolotem De Havilland DH-16 z Londynu na lotnisko Schiphol. Na pokładzie znajdowało się dwóch dziennikarzy, list od burmistrza Londynu do jego odpowiednika w Amsterdamie oraz stos gazet.
1921
Pierwszy samolot Fokkera trafił do floty KLM, zapoczątkowując długotrwałe więzi z holenderskim producentem samolotów, które będą utrzymywane przez prawie 100 lat.
W 1921 roku KLM założyło również własny dział serwisowy. Engineering & Maintenance stała się jedną z największych na świecie firm zajmujących się serwisowaniem samolotów, silników i komponentów.
1924
Z inicjatywy komitetu Comité Vliegtocht Nederland-Indië (Komitetu Lotów ds. Holenderskich Indii Wschodnich) KLM przeprowadziło swój pierwszy międzykontynentalny lot testowy z Amsterdamu do Batawii (obecnie Dżakarta, Indonezja) jednosilnikowym Fokkerem F-VII. W ten sposób udowodniliśmy, że istnieje bezpieczne połączenie drogą powietrzną między Europą i Azją.
Ponadto w 1924 r. KLM bezpiecznie przetransportowało byka rozpłodowego do Francji, wyznaczając początek wyspecjalizowanych usług transportu zwierząt.
1930
KLM uruchomiło regularne połączenie między Amsterdamem i Batawią. Przed II wojną światową było to najdłuższe regularne połączenie lotnicze na świecie. Dzięki połączeniu do Azji, KLM mogło rozwinąć skrzydła w tej części świata.
1934
KLM wprowadziło swój pierwszy całkowicie metalowy samolot, Douglas DC-2, ustanawiając nowy standard w swojej flocie. Samolot ten, zarejestrowany jako PH-AJU Uiver (Stork), wygrał słynny wyścig lotniczy z Londynu do Melbourne w kategorii handicap, przewożąc pasażerów i ładunek.
Ponadto w 1934 roku samoloty KLM zaczęły latać między Holandią a Karaibami na trasie z Amsterdamu do Curaçao, z kilkoma przystankami technicznymi po drodze. Pierwszy lot transatlantycki miał na celu postój samolotu na Curaçao. Nowa „Kompania Zachodnioindyjska” KLM połączyła region z Ameryką Północną i Południową dzięki portowi w Curaçao.
1935
Linie KLM powitały swój pierwszy personel pokładowy. Stewardzi, a później także stewardessy, byli odpowiedzialni za bezpieczeństwo na pokładzie i dbali o komfort pasażerów.
1940-1945
Okupacja Holandii podczas II wojny światowej uniemożliwiła KLM obsługę lotów z Amsterdamu. Znaczna część floty i wyposażenia linii lotniczych została zniszczona podczas wojny. Jednak Kompania Zachodnioindyjska KLM nadal działała. Załoga KLM korzystała również z jednego z niewielu pozostałych samolotów do obsługi połączenia Bristol-Lizbona w ramach kontraktu z British Overseas Airways Corporation (BOAC).
Po wyzwoleniu Holandii linie KLM szybko odbudowały krajową siatkę połączeń i wznowiły loty do destynacji w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Azji.
1946
Wraz z pojawieniem się samolotów, które mogły pokonywać znacznie większe odległości, trasy transatlantyckie stały się bardziej dostępne. KLM to pierwsza linia lotnicza, która rozpoczęła regularne loty do Nowego Jorku z Europy kontynentalnej, kładąc podwaliny pod siatkę połączeń transatlantyckich. Wkrótce potem pojawiły się połączenia do Ameryki Środkowej i Południowej.
1952
Pod patronatem Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA) linie KLM, oprócz klasy pierwszej, wprowadziły bardziej przystępną cenowo klasę turystyczną, dzięki czemu latanie stało się dostępne dla większej liczby osób. Pasażerowi pierwszej klasy zaczęli otrzymywać od KLM domki Delftware – początkowo wypełnione likierem, a później holenderskim ginem. Do dziś wręczamy pasażerom klasy Business miniaturowe domki. Każdego roku, 7 października, dodajemy do kolekcji nowy domek, tak, by numer domu odpowiadał wiekowi KLM.
1958
Linie KLM wprowadziły klasę Economy, dzięki czemu latanie stało się dostępne dla jeszcze większej grupy osób.
1959
Po raz pierwszy w swojej historii linie KLM przewiozły ponad milion pasażerów rocznie.
1960
Linie KLM wprowadziły swój pierwszy samolot Douglas DC-8, rozpoczynając tym samym erę samolotów odrzutowych, w której nowe samoloty z napędem odrzutowym stopniowo zastępowały te napędzane śmigłem. Połączenie wyższej prędkości i większego zasięgu z mniejszą liczbą międzylądowań, znacznie skróciło czas lotu, dzięki czemu podróże lotnicze stały się wygodniejsze dla pasażerów. Linie KLM nadal kontynuowały rozwój siatki połączeń, łącząc Holandię z coraz większą liczbą międzynarodowych destynacji.
1966
Linie KLM utworzyły Nederlandse Luchtvaart Maatschappij (Holenderskie Linie Lotnicze, NLM) - później przemianowane na NLM Cityhopper - które tchnęły nowe życie w krajową sieć KLM.
1967
Linie KLM zaczęły latać z nowej bazy, z centralnym terminalem i pasami startowymi kilka kilometrów od „starego Schiphol”. Ten większy port lotniczy, przemianowany na Amsterdam Schiphol, został zaprojektowany z myślą o zwiększeniu ruchu lotniczego i rosnącej liczbie dużych samolotów, z systemem wielu stycznych pasów startowych, które uwzględniały nieustannie zmieniające się wiatry nad Holandią.
1971
Wraz z pojawieniem się Boeinga 747, linie KLM wprowadziły do floty samoloty szerokokadłubowe. Samolot ten był dwa razy większy od swojego wąskokadłubowego poprzednika, Douglasa DC-8, i mógł przewozić do 350 pasażerów.
1974
Linie KLM wprowadziły koncepcję Boeinga 747 Combi, zwiększając przewagę konkurencyjną poprzez zapewnienie elastycznej przepustowości floty i przesunięcie podziału między kabiną pasażerską i towarową na pokładzie.
1989
Linie KLM poszukiwały silnego amerykańskiego partnera, zdolnego do zbudowania globalnej sieci połączeń, co doprowadziło do nawiązania współpracy z Northwest Airlines (NWA), które później stały się częścią Delta Air Lines. Partnerzy: linie Air France, Delta Air Lines i KLM utworzyły odnoszącą sukcesy transatlantycką spółkę typu joint venture.
1991
Linie KLM Cityhopper powstały w wyniku połączenia holenderskich linii lotniczych Netherlines i NLM Cityhopper. Ta spółka córka stała się linią dowozową dla KLM: dzięki niej pasażerowie z Europy zaczęli trafiać na lotnisko Schiphol,czyniąc z niego coraz ważniejszy węzeł komunikacyjny.
1992
KLM stały się pierwszymi liniami lotniczymi w Europie kontynentalnej, które utworzyły program lojalnościowy dla klientów. W 2005 r. program Latający Holender (Flying Dutchman) został włączony do programu Flying Blue, który KLM i Air France wspólnie oferują pasażerom.
Holandia podpisała ze Stanami Zjednoczonymi traktat o otwartych przestworzach, zezwalając KLM na wykonywanie lotów do dowolnych miejsc w USA.
1993
Po podpisaniu traktatu o otwartych przestworzach Departament Transportu Stanów Zjednoczonych przyznał immunitet antymonopolowy Northwest Airlines i KLM, otwierając drogę do bardziej zacieśnionej współpracy, która doprowadziła do udanego partnerstwa strategicznego z NWA.
1994
KLM i NWA wspólnie wprowadziły klasę World Business (WBC) podczas lotów międzykontynentalnych. Stanowiąc uzupełnienie klasy ekonomicznej, WBC szybko przekształciła się w hipernowoczesną klasę Comfort. Linie KLM wycofały klasę pierwszą i królewską.
1996
Wraz z uruchomieniem regularnych połączeń do Pekinu, linie KLM rozszerzyły siatkę połączeń o Azję. W kolejnych latach w Chinach pojawiło się wiele nowych kierunków, tak więc lotnisko Amsterdam Schiphol stało się „chińską bramą do Europy”.
2004
KLM i Air France połączyły się, tworząc AIR FRANCE KLM, największe na świecie partnerstwo linii lotniczych. KLM dołączył do SkyTeam, jednego z trzech globalnych sojuszy lotniczych.
2005
AIR FRANCE KLM po raz pierwszy stały się liderem indeksu Dow Jones Sustainability Index i zajmowały tę pozycję aż do 2016 roku. W późniejszych latach AIR FRANCE KLM nadal odgrywały pionierską rolę w dążeniu do zrównoważonego rozwoju.
2008
Martinair Holland N.V. stała się spółką zależną należącą w całości do KLM. Ostatecznie zaprzestano świadczenia usług pasażerskich przez linię lotniczą, ale usługa cargo stała się częścią Air France KLM MARTINAIR Cargo.
2009
W ramach poszukiwań alternatyw dla paliw kopalnych, linie KLM wykonały pierwszy lot z Amsterdamu do Paryża, korzystając częściowo z bionafty. Za pośrednictwem spółki zależnej SkyNRG, linie KLM nawiązały współpracę z różnymi partnerami w celu znalezienia alternatyw, kierując się zasadą, że alternatywne paliwo nie powinno mieć negatywnego wpływu na przyrodę ani łańcuch żywnościowy.
2017
Linie lotnicze KLM pożegnały się z ostatnim samolotem Fokker F70 i tym samym zakończyły prawie stuletnią współpracę z producentem tych samolotów. Wraz z wprowadzeniem samolotów Embraer, linie KLM ujednoliciły flotę KLM Cityhopper.
2019
Linie KLM obchodziły 100-lecie istnienia, zachowując status najstarszej linii lotniczej na świecie, która nadal działa pod swoją pierwotną nazwą.
Linie KLM przewiozły w tym roku ponad 35 milionów pasażerów, co stanowi nowy rekord.
2020-2022
Pandemia Covid-19 wywołała globalny kryzys w branży lotniczej. Linie KLM zostały zmuszone do drastycznego ograniczenia liczby lotów, ponosząc poważne straty.
2022
Po zniesieniu ograniczeń w podróżowaniu liczba pasażerów gwałtownie wzrosła.
KLM wprowadziło klasę Premium Comfort, nową klasę podróży stworzoną w oparciu o szeroko zakrojone badania oczekiwań klientów.
2023
KLM i Air France wspólnie ogłosiły zamiar znacznych inwestycji w odnowienie floty w nadchodzących latach. Od lata 2024 roku samoloty Boeing 737 zostaną zastąpione nowymi samolotami Airbus A321neo w przypadku lotów krótko- i średniodystansowych. Airbus A350 zastąpi Boeingi 777 i A330 od 2026 roku. Te nowe samoloty są znacznie czystsze, cichsze i bardziej wydajne niż poprzednie generacje.