Prawa pasażera
Kiedy przysługuje rekompensata
Prawa, o których mowa w niniejszym tekście, obowiązują w szczególności w następujących okolicznościach:
- posiadasz potwierdzoną rezerwację lotu;
- Pełna odprawa następuje we wskazanym czasie lub jeśli godzina nie jest wskazana, nie później niż 45 minut przed wylotem;
- Podróżujesz zgodnie z taryfą dostępną publicznie, bezpośrednio lub pośrednio lub z biletem wystawionym w ramach programu lojalnościowego;
- Podróżujesz lotem rozpoczynającym się z lotniska w UE lub lotem obsługiwanym przez wspólnotowego przewoźnika lotniczego z wylotem z lotniska w kraju trzecim do lotniska w UE, chyba że rzeczonym kraju trzecim mają zastosowanie lokalne przepisy prawne.
Przeczytaj w formacie PDF
Jeśli wolisz, możesz zapoznać się z przysługującymi Ci prawami do pomocy i odszkodowania, czytając dokument w formacie PDF.
1. Odwołanie lotu
1.1 Pomoc w razie odwołaniu lotu
Jeśli Twój lot został odwołany, do wyboru masz następujące opcje:
- zmienić trasę do miejsca docelowego na porównywalnych warunkach przewozu tak szybko, jak wskazuje przewoźnik, lub w późniejszym dogodnym terminie, w zależności od dostępności miejsc lub
- uzyskać zwrot pieniędzy za niewykorzystane odcinki oraz odcinki już ukończone, jeśli zdecydujesz się nie kontynuować podróży i zamiast tego powrócić do miejsca wylotu wskazanego na bilecie.
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie:
- voucher na posiłki i napoje w rozsądnej proporcji do czasu oczekiwania;
- zakwaterowanie w hotelu, jeśli pobyt okaże się konieczny (transport do/z lotniska i hotelu wliczony w cenę);
- 1 kartę telefoniczną typu prepaid lub pokrycie kosztu 2 rozmów telefonicznych (z ograniczeniem do 5 minut każda) lub 2 wiadomości faksowych lub 2 wiadomości e-mail.
1.2 Odszkodowanie za odwołanie lotu
Jeśli lot zostanie odwołany, możesz ubiegać się o rekompensatę, z wyjątkiem następujących przypadków:
- Jeśli odwołanie jest spowodowane nadzwyczajnymi okolicznościami, których nie można było uniknąć, a linie lotnicze podjęły wszelkie uzasadnione środki w celu uniknięcia odwołania.
- Jeśli zostaniesz poinformowany(-a) o odwołaniu lotu co najmniej 2 tygodnie przed planowanym wylotem.
- Jeśli zostaniesz poinformowany(-a) o odwołaniu lotu w okresie od 2 tygodni do 7 dni przed planowanym wylotem i otrzymasz bilet na nowy lot, który umożliwi Ci wylot nie więcej niż 2 godziny przed planowaną godziną wylotu i dotarcie do miejsca docelowego nie później niż 4 godziny po planowanej godzinie przylotu.
- Jeśli zostaniesz poinformowany(-a) o odwołaniu lotu w okresie krótszym niż 7 dni przed planowanym wylotem i otrzymasz bilet na nowy lot, który umożliwi Ci wylot nie więcej niż 1 godzinę przed planowaną godziną wylotu i dotarcie do miejsca docelowego nie później niż 2 godziny po planowanej godzinie przylotu.
Rekompensata za odwołanie lotu nie może zostać wypłacona na lotnisku, dlatego należy skontaktować się w tej sprawie z naszym zespołem obsługi klienta (patrz sekcja 5). Możesz wybrać pomiędzy rekompensatą w postaci bezzwrotnego vouchera podróżnego a rekompensatą wypłacaną w gotówce.
Wartości przyznawanych bezzwrotnych voucherów podróżnych odpowiadają następującym kwotom:
A | Loty na trasach o dystansie 1500 km lub krótszym | 350 EUR* |
(B) | Loty wewnątrz UE na trasach o dystansie powyżej 1500 km oraz wszystkie inne loty na trasach o dystansie od 1500 do 3500 km | 500 EUR* |
C | Wszystkie pozostałe loty | 800 EUR* |
Wartości rekompensat wypłacanych w gotówce są następujące:
A | Loty na trasach o dystansie 1500 km lub krótszym | 250 EUR* |
(B) | Loty wewnątrz UE na trasach o dystansie powyżej 1500 km oraz wszystkie inne loty na trasach o dystansie od 1500 do 3500 km | 400 EUR* |
C | Wszystkie pozostałe loty | 600 EUR* |
* Wysokość tej rekompensaty może zostać zmniejszona o 50%, jeżeli czas przylotu zmienionego lotu nie przekracza planowego czasu przylotu pierwotnie zarezerwowanego o 2 godziny w przypadku lotów objętych zakresem A, 3 godziny w przypadku lotów objętych zakresem B lub 4 godziny w przypadku lotów objętych zakresem C.
Ten system rekompensat oparty jest na rozporządzeniu UE 261/2004. Jeśli wylatujesz z lotniska poza UE (ale do miejsca docelowego w kraju UE), zastosowanie mogą mieć lokalne przepisy i inne systemy rekompensat. Aby uzyskać więcej informacji, prosimy skontaktować się z naszym zespołem obsługi klienta (patrz sekcja 5).
2. Opóźnienie lotu
2.1 Pomoc w razie opóźnienia lotu
Pomoc, o której mowa w tej sekcji, jest udzielana w przypadku opóźnienia lotu o co najmniej 2 godziny w stosunku do planowanego czasu wylotu.
W takiej sytuacji otrzymasz bezpłatnie:
- posiłki i/lub napoje w rozsądnej proporcji do czasu oczekiwania;
- zakwaterowanie w hotelu w przypadkach, gdy konieczny staje się nocleg lub dłuższy pobyt w stosunku do pierwotnie zamierzonego (wliczając transport);
- 1 kartę telefoniczną typu prepaid lub pokrycie kosztu 2 rozmów telefonicznych (z ograniczeniem do 5 minut każda) lub 2 wiadomości faksowych lub 2 wiadomości e-mail.
Jeśli lot jest opóźniony o co najmniej 5 godzin i nie chcesz kontynuować podróży, możesz otrzymać zwrot kosztów za niewykorzystane odcinki oraz odcinki już ukończone. W stosownych przypadkach możesz zostać przekierowany(-a) na nasz koszt do miejsca wylotu wskazanego na bilecie.
2.2 Rekompensata za opóźnienie lotu
Jeśli przylot opóźnił się o co najmniej 3 godziny w stosunku do planowanego czasu przylotu, masz prawo do odszkodowania, z wyjątkiem przypadku, gdy opóźnienie jest spowodowane nadzwyczajnymi okolicznościami, których linia lotnicza nie mogła przewidzieć, i jeżeli podjęła wszelkie rozsądne środki, aby uniknąć opóźnień.
Rekompensata za odwołanie lotu nie może zostać wypłacona na lotnisku, dlatego należy skontaktować się w tej sprawie z naszym zespołem obsługi klienta (patrz sekcja 5). Możesz wybrać pomiędzy rekompensatą w postaci bezzwrotnego vouchera podróżnego a rekompensatą wypłacaną w gotówce.
Wartości przyznawanych bezzwrotnych voucherów podróżnych odpowiadają następującym kwotom:
A | Loty na trasach o dystansie 1500 km lub krótszym | 350 EUR* |
(B) | Loty wewnątrz UE na trasach o dystansie powyżej 1500 km oraz wszystkie inne loty na trasach o dystansie od 1500 do 3500 km | 500 EUR* |
C | Wszystkie pozostałe loty | 800 EUR* |
Wartości rekompensat wypłacanych w gotówce są następujące:
A | Loty na trasach o dystansie 1500 km lub krótszym | 250 EUR* |
(B) | Loty wewnątrz UE na trasach o dystansie powyżej 1500 km oraz wszystkie inne loty na trasach o dystansie od 1500 do 3500 km | 400 EUR* |
C | Wszystkie pozostałe loty | 600 EUR* |
*Ta rekompensata może zostać zmniejszona o 50% w przypadku lotów o dystansie powyżej 3500 km, jeśli czas opóźnionego przylotu przypada od 3 do 4 względem planowanego.
Ten system rekompensat oparty jest na rozporządzeniu UE 261/2004. Jeśli wylatujesz z lotniska poza UE (ale do miejsca docelowego w kraju UE), zastosowanie mogą mieć lokalne przepisy i inne systemy wypłacania rekompensat. Aby uzyskać więcej informacji, prosimy skontaktować się z naszym zespołem obsługi klienta (patrz sekcja 5).
3. Odmowa wejścia na pokład
Jeśli nie uda się znaleźć wystarczającej liczby chętnych i odmówiono Ci możliwości wejścia na pokład wbrew Twojej woli, masz prawo do pomocy i rekompensaty, pod warunkiem że spełnione zostały przez Ciebie obowiązujące wymagania dotyczące odprawy. Jeśli odmowa przyjęcia na pokład wynika ze względów zdrowotnych, bezpieczeństwa lub nieodpowiednich dokumentów podróży, nie będziesz mieć prawa do uzyskania tej pomocy i rekompensaty.
3.1 Pomoc w razie odmowy przyjęcia na pokład
W przypadku odmowy przyjęcia na pokład do wyboru masz następujące opcje:
- zmienić trasę do miejsca docelowego na porównywalnych warunkach przewozu tak szybko, jak wskazuje przewoźnik, lub w późniejszym dogodnym terminie, w zależności od dostępności miejsc lub
- uzyskać zwrot pieniędzy za niewykorzystane odcinki oraz odcinki już ukończone, jeśli zdecydujesz się nie kontynuować podróży i zamiast tego powrócić do miejsca wylotu wskazanego na bilecie.
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie:
- voucher na posiłki i napoje w rozsądnej proporcji do czasu oczekiwania;
- zakwaterowanie w hotelu, jeśli pobyt okaże się konieczny (transport do/z lotniska i hotelu wliczony w cenę);
- 1 kartę telefoniczną typu prepaid lub pokrycie kosztu 2 rozmów telefonicznych (z ograniczeniem do 5 minut każda) lub 2 wiadomości faksowych lub 2 wiadomości e-mail.
3.2 Odszkodowanie za odmowę przyjęcia na pokład
W przypadku odmowy przyjęcia na pokład otrzymasz rekompensatę, chyba że odmowa przyjęcia na pokład wynika ze względów zdrowotnych, bezpieczeństwa lub nieodpowiednich dokumentów podróży. Rekompensata zostanie wypłacona na lotnisku.
Możesz wybrać pomiędzy rekompensatą w postaci bezzwrotnego vouchera podróżnego a rekompensatą wypłacaną w gotówce.
Wartości przyznawanych bezzwrotnych voucherów podróżnych odpowiadają następującym kwotom:
A | Loty na trasach o dystansie 1500 km lub krótszym | 350 EUR* |
(B) | Loty wewnątrz UE na trasach o dystansie powyżej 1500 km oraz wszystkie inne loty na trasach o dystansie od 1500 do 3500 km | 500 EUR* |
C | Wszystkie pozostałe loty | 800 EUR* |
Wartości rekompensat wypłacanych w gotówce są następujące:
A | Loty na trasach o dystansie 1500 km lub krótszym | 250 EUR* |
(B) | Loty wewnątrz UE na trasach o dystansie powyżej 1500 km oraz wszystkie inne loty na trasach o dystansie od 1500 do 3500 km | 400 EUR* |
C | Wszystkie pozostałe loty | 600 EUR* |
* Wysokość tej rekompensaty może zostać zmniejszona o 50%, jeżeli czas przylotu zmienionego lotu nie przekracza planowego czasu przylotu pierwotnie zarezerwowanego o 2 godziny w przypadku lotów objętych zakresem A, 3 godziny w przypadku lotów objętych zakresem B lub 4 godziny w przypadku lotów objętych zakresem C.
Ten system rekompensat oparty jest na rozporządzeniu UE 261/2004. Jeśli wylatujesz z lotniska poza UE (ale do miejsca docelowego w kraju UE), zastosowanie mogą mieć lokalne przepisy i inne systemy rekompensat. Aby uzyskać więcej informacji, prosimy skontaktować się z naszym zespołem obsługi klienta (patrz sekcja 5).
4. Obniżenie klasy lotu
W przypadku niedobrowolnego przydziału miejsca w klasie niższej niż ta, na którą został zakupiony bilet, możesz zażądać zwrotu:
A. 30% kosztów biletów w ramach wszystkich lotów na trasach o dystansie 1500 km lub krótszym lub
B. 50% kosztów biletów w ramach wszystkich lotów wewnątrz UE na trasach o dystansie powyżej 1500 km oraz wszystkich innych lotów na trasach o dystansie od 1500 do 3500 km lub
C. 75% kosztów biletów w ramach wszystkich lotów.
5. 5. Wnioski, roszczenia i inne zapytania
Jak opisano powyżej, możesz nie chcieć realizować swoich pierwotnych planów podróży, ponieważ:
- twój lot został odwołany,
- twój lot został opóźniony o co najmniej 5 godzin lub
- odmówiono Ci wejścia na pokład wbrew Twojej woli.
Wszelkie wnioski o zwrot kosztów i odszkodowanie należy kierować do przewoźnika, który faktycznie obsługiwał lot lub miał go obsługiwać.
6. Wyznaczone organy krajowe
Każde państwo członkowskie UE wyznaczyło organ odpowiedzialny za egzekwowanie zasad rekompensaty i pomocy zgodnie z niniejszym Obwieszczeniem.
Jeśli chcesz ubiegać się o rekompensatę za zakłócenie lotu bez konieczności uiszczania opłaty manipulacyjnej na rzecz osoby trzeciej, Komisja Europejska zaleca kontaktowanie się bezpośrednio z przewoźnikiem, nie z agencją reklamacyjną. (Dane kontaktowe są dostępne na stronie internetowej linii lotniczych obsługujących lot).
Niniejsze Obwieszczenie jest wymagane przez Rozporządzenie 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej.
Aktualizacja: listopad 2024 r.