Prawa pasażera
Kiedy przysługuje rekompensata
Prawa, o których mowa w niniejszym tekście, mają zastosowanie w szczególności w następujących okolicznościach:
- posiadasz potwierdzoną rezerwację lotu;
- Pełna odprawa następuje we wskazanym czasie lub jeśli godzina nie jest wskazana, nie później niż 45 minut przed wylotem;
- Podróżujesz zgodnie z taryfą dostępną publicznie, bezpośrednio lub pośrednio lub z biletem wystawionym w ramach programu lojalnościowego;
- Podróżujesz lotem rozpoczynającym się z lotniska w UE lub lotem obsługiwanym przez wspólnotowego przewoźnika lotniczego z wylotem z lotniska w kraju trzecim do lotniska w UE, chyba że rzeczonym kraju trzecim mają zastosowanie lokalne przepisy prawne.
Przeczytaj w formacie PDF
Jeśli wolisz, możesz zapoznać się z przysługującymi Ci prawami do pomocy i odszkodowania, czytając dokument w formacie PDF.
1. Odwołanie lotu
1.1 Pomoc w razie odwołaniu lotu
Jeśli Twój lot został odwołany, do wyboru masz następujące opcje:
- zmienić trasę do miejsca docelowego na porównywalnych warunkach przewozu tak szybko, jak wskazuje przewoźnik, lub w późniejszym dogodnym terminie, w zależności od dostępności miejsc lub
- otrzymać zwrot kosztów za część lub części podróży, które nie zostały zrealizowane, a także za część lub części zrealizowane, jeśli lot nie służy już żadnemu użytecznemu celowi, biorąc pod uwagę pierwotny plan lotu oraz lot powrotny do pierwszego punktu wylotu, zgodnie z tym, co jest zapisane na bilecie (jeśli ma to zastosowanie).
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie:
- posiłki i napoje w rozsądnej proporcji do czasu oczekiwania;
- zakwaterowanie w hotelu w przypadkach, gdy konieczny staje się nocleg lub dłuższy pobyt w stosunku do pierwotnie zamierzonego (wliczając transport);
- 1 kartę telefoniczną typu prepaid lub pokrycie kosztu 2 rozmów telefonicznych (z ograniczeniem do 5 minut każda) lub 2 wiadomości faksowych lub 2 wiadomości e-mail.
1.2 Odszkodowanie za odwołanie lotu
Jeśli lot zostanie odwołany, masz prawo do rekompensaty, z wyjątkiem następujących okoliczności:
- Jeśli wystąpią wyjątkowe i nieuniknione okoliczności prowadzące do odwołania, a linia lotnicza podjęła wszelkie uzasadnione środki, aby tego uniknąć;
- w przypadku powiadomienia pasażera o odwołaniu lotu co najmniej 2 tygodnie przed planowanym lotem;
- w przypadku powiadomienia pasażera o odwołaniu lotu w terminie od 7 do 14 dni przed planowanym lotem i przy jednoczesnym wskazaniu pasażerowi sugerowanego połączenia zastępczego, o ile zasugerowane połączenie zastępcze gwarantuje wylot maksymalnie dwie godziny wcześniej i przylot maksymalnie cztery godziny później względem pierwotnie planowanego lotu.
- w przypadku powiadomienia pasażera o odwołaniu lotu w ciągu 7 przed planowanym lotem i przy jednoczesnym wskazaniu pasażerowi sugerowanego połączenia zastępczego, o ile zasugerowane połączenie zastępcze gwarantuje wylot maksymalnie godzinę wcześniej i przylot maksymalnie dwie godziny później względem pierwotnie planowanego lotu.
Rekompensata za odwołanie lotu nie może zostać wypłacone na lotnisku, dlatego należy skontaktować się w tej sprawie z działem Obsługi klienta (patrz sekcja 5. Możesz wybrać pomiędzy rekompensatą w postaci bezzwrotnego vouchera podróżnego a rekompensatą wypłacaną w gotówce.
Wartości przyznawanych bezzwrotnych voucherów podróżnych odpowiadają następującym kwotom:
(A) | Loty na trasach o dystansie 1500 km lub krótszym | 350 EUR* |
(B) | Loty wewnątrz UE na trasach o dystansie powyżej 1500 km oraz wszystkie inne loty na trasach o dystansie od 1500 do 3500 km | 500 EUR* |
(C) | Loty niezaliczane do kategorii A lub B | 800 EUR* |
Wartości rekompensat wypłacanych gotówce są następujące:
(A) | Loty na trasach o dystansie 1500 km lub krótszym | 250 EUR* |
(B) | Loty wewnątrz UE na trasach o dystansie powyżej 1500 km oraz wszystkie inne loty na trasach o dystansie od 1500 do 3500 km | 400 EUR* |
(C) | Loty niezaliczane do kategorii A lub B | 600 EUR* |
*Wysokość tej rekompensaty może zostać zmniejszona o 50%, jeżeli czas przylotu zmienionego lotu nie przekracza planowego czasu przylotu pierwotnie zarezerwowanego o 2 godziny w przypadku lotów objętych zakresem A. 3 godziny w przypadku lotów objętych zakresem B lub 4 godziny w przypadku lotów objętych zakresem C.
Ten system rekompensat oparty jest na rozporządzeniu UE 261/2004. Jeśli wylatujesz z lotniska poza UE (ale do miejsca docelowego w kraju UE), zastosowanie mogą mieć lokalne przepisy i inne systemy wypłacania rekompensat. Aby uzyskać więcej informacji, skontaktuj się z Obsługą klienta (patrz sekcja 5).
2. Opóźnienie lotu
2.1 Pomoc w razie opóźnienia lotu
Pomoc, o której mowa w tej sekcji, jest udzielana w przypadku opóźnienia lotu o co najmniej 2 godziny w stosunku do planowanego czasu wylotu.
W takiej sytuacji otrzymasz bezpłatnie:
- posiłki i/lub napoje w rozsądnej proporcji do czasu oczekiwania;
- zakwaterowanie w hotelu w przypadkach, gdy konieczny staje się nocleg lub dłuższy pobyt w stosunku do pierwotnie zamierzonego (wliczając transport);
- 1 kartę telefoniczną typu prepaid lub pokrycie kosztu 2 rozmów telefonicznych (z ograniczeniem do 5 minut każda) lub 2 wiadomości faksowych lub 2 wiadomości e-mail.
Jeśli nie chcesz kontynuować swoich pierwotnych planów podróży w przypadku gdy opóźnienie wynosi co najmniej 5 godzin, możesz zdecydować się na otrzymanie zwrotu kosztów za niezrealizowaną część lub części podróży oraz za część lub części już zrealizowane, jeśli lot nie służy już jakimkolwiek użytecznym celom, biorąc pod uwagę pierwotny plan lotu. Możesz również zdecydować się na lot powrotny do miejsca wylotu, zgodnie z tym, co jest zapisane na bilecie (jeśli dotyczy).
2.2 Rekompensata za opóźnienie lotu
Jeśli przylot opóźnił się o co najmniej 3 godziny w stosunku do planowanego czasu przylotu, masz prawo do odszkodowania, z wyjątkiem przypadku, gdy opóźnienie jest spowodowane nadzwyczajnymi okolicznościami, których linia lotnicza nie mogła przewidzieć i jeżeli podjęła wszelkie rozsądne środki, aby uniknąć opóźnień.
Rekompensata nie może zostać wypłacona na lotnisku, dlatego należy skontaktować się w tej sprawie z działem Obsługi klienta (patrz sekcja 5). Możesz wybrać pomiędzy rekompensatą w postaci bezzwrotnego vouchera podróżnego a rekompensatą wypłacaną w gotówce.
Wartości przyznawanych bezzwrotnych voucherów podróżnych odpowiadają następującym kwotom:
A | Loty na trasach o dystansie 1500 km lub krótszym | 350 EUR* |
B | Loty wewnątrz UE na trasach o dystansie powyżej 1500 km oraz wszystkie inne loty na trasach o dystansie od 1500 do 3500 km | 500 EUR* |
C | Loty niezaliczane do kategorii A lub B | 800 EUR* |
Kwoty rekompensat w gotówce są następujące:
A | Loty na trasach o dystansie 1500 km lub krótszym | 250 EUR* |
B | Loty wewnątrz UE na trasach o dystansie powyżej 1500 km oraz wszystkie inne loty na trasach o dystansie od 1500 do 3500 km | 400 EUR* |
C | Loty niezaliczane do kategorii A lub B | 600 EUR* |
*Ta rekompensata może zostać zmniejszona o 50% w przypadku lotów o dystansie powyżej 3500 km, jeśli czas opóźnionego przylotu przypada od 3 do 4 względem planowanego.
Ten system rekompensat oparty jest na rozporządzeniu UE 261/2004. Jeśli wylatujesz z lotniska poza UE (ale do miejsca docelowego w kraju UE), zastosowanie mogą mieć lokalne przepisy i inne systemy wypłacania rekompensat. Aby uzyskać więcej informacji, skontaktuj się z Obsługą klienta (patrz sekcja 5).
3. Odmowa wejścia na pokład
W przypadku przepełnienia pokładu, linia lotnicza zwróci się do ochotników, którzy są gotowi zrezygnować z potwierdzonej rezerwacji w zamian za uzgodnione odszkodowanie w postaci voucherów podróżnych. Zaoferowana zostanie również odpowiednia pomoc, jak opisano w sekcji 3.1 poniżej.
Jeśli nie uda się znaleźć wystarczającej liczby chętnych i odmówiono Ci możliwości wejścia na pokład wbrew Twojej woli, masz prawo do pomocy i odszkodowania w związku z odmową przyjęcia na pokład, pod warunkiem, że spełnione zostały przez Ciebie obowiązujące wymagania dotyczące czasu odprawy. Powyższe prawa nie przysługują, jeśli istnieją uzasadnione podstawy do odmowy przyjęcia na pokład, takie jak względy zdrowotne, bezpieczeństwo lub nieodpowiednie dokumenty podróży.
3.1 Pomoc w razie odmowy przyjęcia na pokład
Możesz:
- zmienić trasę do miejsca docelowego na porównywalnych warunkach przewozu tak szybko, jak wskazuje przewoźnik, lub w późniejszym dogodnym terminie, w zależności od dostępności miejsc; lub
- otrzymać zwrot kosztów za część lub części podróży, które nie zostały zrealizowane, a także za część lub części zrealizowane, jeśli lot nie służy już żadnemu użytecznemu celowi, biorąc pod uwagę pierwotny plan lotu oraz lot powrotny do pierwszego punktu wylotu, zgodnie z tym, co jest zapisane na bilecie (jeśli ma to zastosowanie).
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie:
- posiłki i napoje w rozsądnej proporcji do czasu oczekiwania;
- zakwaterowanie w hotelu w przypadkach, gdy konieczny staje się nocleg lub dłuższy pobyt w stosunku do pierwotnie zamierzonego (wliczając transport);
- 1 kartę telefoniczną typu prepaid lub pokrycie kosztu 2 rozmów telefonicznych (z ograniczeniem do 5 minut każda) lub 2 wiadomości faksowych lub 2 wiadomości e-mail.
3.2 Odszkodowanie za odmowę przyjęcia na pokład
Jeśli odmówiono Ci przyjęcia na pokład wbrew Twojej woli, rekompensata zostanie zaoferowana już na lotnisku. Możesz wybrać pomiędzy rekompensatą w postaci bezzwrotnego vouchera podróżnego a rekompensatą wypłacaną w gotówce.
Wartości przyznawanych bezzwrotnych voucherów podróżnych odpowiadają następującym kwotom:
A | Loty na trasach o dystansie 1500 km lub krótszym | 350 EUR* |
B | Loty wewnątrz UE na trasach o dystansie powyżej 1500 km oraz wszystkie inne loty na trasach o dystansie od 1500 do 3500 km | 500 EUR* |
C | Loty niezaliczane do kategorii A lub B | 800 EUR* |
Wartości przyznawanych voucherów wymiennych na środki pieniężne (gotówkę) odpowiadają następującym kwotom:
A | Loty na trasach o dystansie 1500 km lub krótszym | 250 EUR* |
B | Loty wewnątrz UE na trasach o dystansie powyżej 1500 km oraz wszystkie inne loty na trasach o dystansie od 1500 do 3500 km | 400 EUR* |
C | Loty niezaliczane do kategorii A lub B | 600 EUR* |
*Wysokość tej rekompensaty może zostać zmniejszona o 50%, jeżeli czas przylotu zmienionego lotu nie przekracza planowego czasu przylotu pierwotnie zarezerwowanego o 2 godziny w przypadku lotów objętych zakresem A. 3 godziny w przypadku lotów objętych zakresem B lub 4 godziny w przypadku lotów objętych zakresem C.
Ten system rekompensat oparty jest na rozporządzeniu UE 261/2004. Jeśli wylatujesz z lotniska poza UE (ale do miejsca docelowego w kraju UE), zastosowanie mogą mieć lokalne przepisy i inne systemy rekompensat. Aby uzyskać więcej informacji, skontaktuj się z Obsługą klienta (patrz sekcja 5).
4. Obniżenie klasy lotu
W przypadku niedobrowolnego przydziału miejsca w klasie niższej niż ta, na którą został zakupiony bilet, możesz zażądać zwrotu:
A. 30% kosztów wszystkich lotów na trasach o dystansie 1500 km lub krótszym, lub
B. 50% kosztów wszystkich lotów wewnątrz UE na trasach o dystansie powyżej 1500 km oraz wszystkich innych lotów na trasach o dystansie od 1500 do 3500 km, lub
C. 75% kosztów lotu na trasach nie wchodzących w zakres opisany w punktach A i B.
5. 5. Wnioski, roszczenia i inne zapytania
Jak opisano powyżej, jeśli nie chcesz realizować swoich pierwotnych planów podróży, ponieważ:
- twój lot został odwołany,
- twój lot został opóźniony o co najmniej 5 godzin lub
- odmówiono Ci wejścia na pokład wbrew Twojej woli.
możesz zażądać zwrotu kosztów za część lub części podróży, które nie zostały zrealizowane, oraz za część lub części już zrealizowane, jeśli lot nie służy już żadnemu użytecznemu celowi, biorąc pod uwagę pierwotny plan lotu.
Wszelkie wnioski o zwrot kosztów i odszkodowanie należy kierować do przewoźnika, który faktycznie obsługiwał lot lub miał go obsługiwać.
Jeśli chcesz skontaktować się z liniami Air France lub KLM w sprawie wniosku o zwrot kosztów, roszczenia odszkodowawczego lub innego zapytania, skontaktuj się z nami, korzystając z jednej z opcji podanych poniżej.
6. Wyznaczone organy krajowe
Każde państwo członkowskie UE wyznaczyło organ odpowiedzialny za egzekwowanie zasad rekompensaty i pomocy zgodnie z niniejszym Obwieszczeniem.
Jeśli chcesz ubiegać się o odszkodowanie za zakłócenie lotu bez konieczności uiszczania opłaty manipulacyjnej na rzecz osoby trzeciej, Komisja Europejska zaleca kontaktowanie się bezpośrednio z przewoźnikiem, nie z agencją reklamacyjną. (Dane kontaktowe są dostępne na stronie internetowej linii lotniczej obsługującej lot).
Niniejsze Obwieszczenie jest wymagane przez Rozporządzenie 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej.
Wersja 5., zaktualizowana w lipcu 2021