Odszkodowanie
Odszkodowanie
Może przysługiwać Ci stała kwota odszkodowania, jeśli spełniasz następujące trzy warunki:
- Twój lot został opóźniony lub odwołany, w wyniku czego czas przybycia był opóźniony o więcej niż 3 godziny w stosunku do planowanego;
- podróżujesz lotem rozpoczynającym się z lotniska w UE lub lotem obsługiwanym przez wspólnotowego przewoźnika lotniczego z wylotem z lotniska w kraju trzecim do lotniska w UE, chyba że rzeczonym kraju trzecim mają zastosowanie lokalne przepisy prawne;
- opóźnienie lub odwołanie lotu nie było spowodowane szczególnymi okolicznościami, takimi jak ekstremalne warunki pogodowe, niestabilna sytuacja polityczna lub strajki stron trzecich.
Rodzaje voucherów
Jeśli przysługuje Ci rekompensata, otrzymasz voucher podróżny (zwany również voucherem EMD). Wysokość rekompensaty zależy od rodzaju vouchera.
Sprawdź, która z sytuacji dotyczy Twojej podróży:
- Czy Twój pierwotny lot miał odbywać się na dystansie 1.500 km lub mniejszym? Otrzymasz voucher typu A o wartości 350 EUR (nie podlega zwrotowi) lub 250 EUR (podlega wymianie na gotówkę).
- Czy Twój pierwotnie zaplanowany lot miał odbywać się na terenie Unii Europejskiej i na dystansie większym niż 1500 km lub poza Unią Europejską i na dystansie większym niż 1500 km ale mniejszym niż 3500 km? Otrzymasz voucher typu B o wartości 500 EUR (nie podlega zwrotowi) lub 400 EUR (podlega wymianie na gotówkę).
- Czy Twój pierwotnie zaplanowany lot miał być lotem poza granicami Unii Europejskiej na dystansie większym niż 3500 km? Otrzymasz voucher typu C o wartości 800 EUR (nie podlega zwrotowi) lub 600 EUR (podlega wymianie na gotówkę).
Rekompensata zostanie udzielona Ci w formie bezzwrotnego vouchera lub vouchera podlegającego wymianie na gotówkę. Zostanie to wskazane na otrzymanym voucherze podróżnym.
Możesz użyć bezzwrotnego vouchera podróżnego, aby kupić nowy lot lub dodatkowe opcje. Voucher podlegający wymianie możesz wymienić na gotówkę lub użyć do zakupu nowego lotu lub dodatkowych opcji. Jeżeli zdecydujesz się użyć vouchera do nabycia nowego lotu lub dodatkowych opcji, zastosowanie ma wyższa wartość vouchera.
Redukcja odszkodowania
Have you arrived less than 2 hours (voucher type A), 3 hours (voucher type B), or 4 hours (voucher type C) after your original flight was scheduled to arrive? Then your compensation might be reduced by 50%.
Korzystanie z vouchera
Otrzymasz e-mail z numerem vouchera, który składa się z 13 cyfr zaczynających się od 074. Numer vouchera znajdziesz również w swoim profilu. Voucher jest ważny przez rok od momentu jego otrzymania.
Możesz wykorzystać maksymalnie dwa vouchery KLM jako formę płatności za nowy bilet KLM, Air France, Delta Air Lines lub Virgin Atlantic oraz opcje dodatkowe. Jeśli nie wydasz całej kwoty za jednym razem, pozostałe środki otrzymasz w formie nowego vouchera.
Pamiętaj, że nie możesz użyć vouchera, aby zapłacić za KLM Holidays lub podatki od biletów nagrodowych Flying Blue.
Wymień na gotówkę
Posiadasz voucher podlegający zwrotowi i chcesz go wymienić na gotówkę? Możesz to zrobić w łatwy sposób. Jeśli nie wiesz jeszcze, czy chcesz wykorzystać voucher na zakup nowego biletu, nie ma powodu do zmartwień: Możesz wnioskować o wymianę vouchera na środki pieniężne przez rok od momentu otrzymania go.
Najczęściej zadawane pytania
Tak, jest taka możliwość. Odszkodowanie za lot może przysługiwać, jeżeli:
- opóźniony lot spowodował, że jesteś na miejscu ponad 3 godziny później niż pierwotnie planowano;
- wylot lub lot do miejsca docelowego był w Europie;
- Twój lot nie był opóźniony z powodu szczególnych okoliczności, takich jak ekstremalne warunki pogodowe, niestabilność polityczna lub strajki osób trzecich.
Jeśli Twój przyjazd był spóźniony o więcej niż 3 godziny względem pierwotnych założeń, możesz mieć prawo do odszkodowania.
Tak, jest taka możliwość. Odszkodowanie za lot może przysługiwać, jeżeli:
- odwołany lot spowodował, że jesteś na miejscu ponad 3 godziny później niż pierwotnie planowano;
- wylot lub lot do miejsca docelowego był w Europie;
- Twój lot nie został odwołany z powodu szczególnych okoliczności, takich jak ekstremalne warunki pogodowe, niestabilność polityczna lub strajki osób trzecich.
Tak, jest taka możliwość. Odszkodowanie za lot może przysługiwać, jeżeli:
- zmieniona rezerwacja spowodowała przybycie na miejsce ponad 3 godziny później niż pierwotnie planowano;
- wylot lub lot do miejsca docelowego był w Europie;
- Twój lot nie został odwołany z powodu szczególnych okoliczności, takich jak ekstremalne warunki pogodowe, niestabilność polityczna lub strajki osób trzecich.
Przepisy Unii Europejskiej stanowią, że linie lotnicze są zobowiązane do wypłaty odszkodowania pasażerom za odwołane lub opóźnione loty, jeśli spełniają oni następujące kryteria:
- dotarcie na miejsce ponad 3 godziny później niż planowano;
- lot do lub z Unii Europejskiej;
- opóźnienie lub odwołanie lotu niespowodowane szczególnymi okolicznościami.
Dowiedz się więcej na temat
Anulowanie lotu
Co zrobić, jeśli chcesz anulować swoją podróż (lub jej część)?
Zmiana lotu
Jak zmienić datę podróży, godzinę wylotu lub miasto docelowe?
Warunki dotyczące vouchera podróżnego
Jeśli otrzymasz zwrot w formie vouchera podróżnego, odbędzie się to na następujących warunkach.
Pomoc i rekompensata
W przypadku odwołania lotu, opóźnień, przeniesienia do niższej klasy oraz odmowy przyjęcia na pokład, pasażer ma prawo do pomocy i rekompensaty.